Wednesday, January 26, 2011

selamatkan bumi kita

 "kotornya kereta kau.dah berapa lame xbasuh ni?" pertanyaan seorang teman kepada kami. 
"Alah,kitorang memang saje xbasuh kereta ni,mane lah tau,pegi kat mana2 air xde.debu2 kt kereta nibleh wat tayamum" jawab kami sepontan..
ahh..kenapa lah orang dok sibukkan kereta kami yang kotorni. sebenarnya, bukanlah kami sengaja nak bagi kotor.tp xsempat nk basuh. balik dah malam.bila mase lah nk basuh.hujung minggu kalau balik kampung,adik2 lah yang rajin basuh. kalau x,kami lah yang basuh bersama. 

sebenarnya bukan itu pun yang kami nk sampaikan. tp,kami pelik,sesetengah orang,risau kereta mereka kotorlah,ada tahi burung lah, tahi semut lah ..tp,bila bawak kereta kt jalan raya, buang sampah dari dalam kereta..cehh..tu lagi la pengotor.ape alasan utk orang mcm tu ek..maybe diorang xnak kereta diorang kotor. tp hakikatnya, bumi  kita yang kotor.sebab ade orang2 yang macam ni.citt poodah..

pernah sekali tu,ada orang depan kereta kami buang tin kosong dari dalam kereta, nyaris kena kereta kami. kalau terkena lah,saya teringin jugak nak buang batu besar sebelah kereta dia.biar dia rasa..

sebenarnya, kita kena lah tengok mana yang penting.xkesah lah kalau kereta kita kotor, yang penting kita xbuang sampah merata2 dari dalam kereta. kereta kotor boleh basuh.kalau bumi kita kotor, nak harapkansape yang bersihkan?Majlis Perbandaran Daerah?haiiyo..bila sampah x dikutip,mula lah nk marahkan diorang.tp,yg wat sampah tu kan kita jugak..sama2 lah kita jaga alam sekitar. bila cantik,kn sedap mata memandang.

kalau tengok kt negara orang putih sana,bersih je..tandas pun bersih(walaupun guna tisu je),pantai pun bersih jgk..sebab diorang ade kesedaran.


jom lah kita sama2 berubah..sesungguhnya Allah itu cantik,dan Allah suka yang cantik.Alam sekitar ni,tanggungjawab kita bersama.bukan tanggujawab Majlis Perbandaran Daerah atau cleaner ye.. 


sesungguhnya kami tidak prnah jemu memandang ciptaanmu ya Allah


 


No comments:

Post a Comment