Wednesday, February 9, 2011

baca horoskop

tahukah anda,kalau kita baca horoskop,40 hari amalan xditerima.ni bukan saya yang cakap.tapi ustaz yang pakar dalam bidang fiqah yg cakap.tu belum lagi percaya,baru je baca..tapi,selalunya,kalau kite baca,sikit sebanyak,mesti percaya.ye lah,paling kurang mesti ade yg tersama dgn kita..

amalan dah la xbanyak,pastu xditerima pulak..hidup kita ni kena lah selalu cari ilmu.terutamanya ilmu fardhu ain.kalau x,jahil je.

tapi kenapa ntah,byk sgt kt majalah tulis tentang horoskop..rasenye,kt fb pn ade jgk..tilik nasib lah,tilik jodoh la..hmm..jauhkan lah kami dari fitnah2 dunia..

Balik kampung (mersing)

setelah lame xmengupdate blog ni,akhirnya ada jugak masa yang terluang utk meninjau2 keadaan blog ni..hujung minngu lepas we all balik kampung.untuk mengelak dari kesesakan lalu lintas,kitorang gerak hari khamis je.al maklumlah,raya cina..

masa berhenti kt restoran jejantas,fuh,teramatlah penuh.agaknya,kalau jual air sirap kosong je pn dah dapat untung banyak woo.so  kami melupakan je hajat nk makan kt sana.kami decide makan kt RCH(radix chiken house).kt sini makanan dia agak sedap dan berkhasiat.ayam dia organik,xde msg dan kurang lemak..yang paling penting orang islam punya masakan


hari tu,kami order chicken chop.fuhh..sedap seh..bak kate orang johor..kami pergi ke RCH kt kluang.kt sini ada 2 kedai.dekat2 je.tapi kami lebih suka pergi yang dekat dgn surau.senang nak solat.

chicken chop kepunyaan en.hubby

cheezy wedges
 
sepanjang perjalanan,kami tgk kiri kanan,byk bekas2 banjir.ada yg masih tinggi lagi air tu.dah nk sampai bahu jalan dah.alhamdulillah..selamat jugak sampai ke Felda Nitar 1...hihi..masa utk bercuti..yiihaa
air sungai yang melimpah2.xigt dekat mana.tapi dlm negeri johor jgk

jambatan kt nitar 2

 masa bercuti haritu,kami ikutlah rombongan merisik.lepas habis berbincang,terperasan la pulak mainan ni.tuan rumah tu cakap,adik dia yang buat.walaupun dah berkarat,tapi kami tgk agak menarik lah design nya.kalau dapat 1 ni,bagus jgk..
kalau cat semula mesti cantik
 

Wednesday, February 2, 2011

ikhlas kah aku??

ada 1 kisah tentang ikhlas ni. ceritanya macam ni..

pada zaman dulu,ada seorang abid(org yg kuat beribadah).dalam kampung dia ada sebatang pokok yang besar dan disembah2 oleh orang kampung. Abid ni sangat marah dan mengambil sebilah kapak utk tebang pokok ni.

di dalam perjalanan,beliau terjumpa dgn seorang pemuda.pemuda ni bertanya lah pada si abid ni,"kau nak pergi mana dengan bawak kapak ni?". "kau xtahu ke dalam kampung kita ni ada 1 pokok besar yang di sembah2.mana boleh.tu kan syirik.aku nak pegi tebang pokok tu" jawab si abid ni.

si pemuda ni melarang abid ni berbuat demikian sehingga terjadinya pergaduhan.akhirnya,pemuda tadi menawarkan wang sekiranya abid ni xtebang pokok tu. "esok,kau bgn pagi,tgk kt bawah bantal,akan muncul duit yg byk",kata pemuda tadi.

abid ni balik semula ke rumah.dia ni seorang yg sangat miskin.bila keesokan harinye,ade duit yg byk di bawah bantal nye.si abid ni teramatlah gembiranya.


hari pertama dapat duit,hari ke 2 pn dapat duit.masuk hari ke 3,dia tgk bawah bantal,kosong je.xde duit pn.abid ni marahlah sebab kena tipu.dia terus capai kapak utk tebang pokok yg besar tadi.

dalam perjalanan,dia bertemu lg dgn pemuda hari tu.dia marah pemuda tu. "kau tipu aku.kau kate nk bagi duit kt aku,tp pagi td xde duit pn.sekarang aku nk pegi tebang pokok tu.kau jgn halang aku.",marah si abid ni.si abid dan si pemuda tu bergaduh lah..tapi,abid ni kalah.dia pn tanya pada pemuda tu,"haritu,aku lawan dgn kau,kejap je kau dah kalah.hari ni,aku pulak yang kalah.kenapa eh",tanya si abid.
 
"kau tahu aku siapa?akulah iblis.sebelum ni kau menang sebab,kau nk pergi tebang pokok tu dengan niat yang ikhlas.tp sekarang kau nk pergi tebang pokok tu sebab kau xdapat duit utk hari ini."kata pemuda(iblis) kepada si abid ni.pulanglah si abid ni dgn perasaan yg hampa..


note:lakukan lah amalan dgn ikhlas.kerana iblis xboleh lawan dgn org2 yg ikhlas.semak semula amalan kite,ikhlas ataupun tidak..


selamat beramal..