Tuesday, May 10, 2011

Kematian itu adalah pasti


Dari Allah kita datang,dan kepadanya jua lah kite dikembalikan..bila sebut pasal kematian,hilang segala seri,kecantikan dihadapan kita,hilanglah rasa sedap setiap makanan yang kita jamah,hilanglah nikmat segala2 nya..hanya yang ada ialah kesakitan,tangisan,penyesalan dan kesedihan.

Setiap insan ada perasaan sayang dalam diri mereka. Si suami sayang kepada isterinya,si isteri sayang kepada suaminya,si ibu dan ayah sayang kepada anaknya,dan si anak sayang kepada kedua ibu bapanya.kadangkala rindu itu datang bila sudah lama berjauhan.tetapi pernah kah kita terfikir,antara kita (anak) dan ibu bapa kita,siapa yang akan pergi dahulu menemui tuhan? Antara kita(suami/isteri) siapa pula yang akan menemani pasangannya hingga ke liang lahad? Antara kita dan anak,siapa dulu yang akan pergi..

Pernahkah kita terfikir semua ni?dan pernah kita terfikir,bagaimana lah kite ketika roh dijemput oleh tuhan.sempatkah kita mengucapkan kalimah Lailahaillah..


Ya Allah..betapa banyak nye dosa-dosa kita kepada Allah,maksiat yang dilakukan hari2..sedikitnya taubat kita,sedikitnya kalimah2 suci yang kita lafazkan..


Dan tiba2...ajal menjemput kita...entah di mana,entah bagaimana, entah bila dan mengapa..hanya Allah sahaja yang tahu..setinggi mana ilmu seseorang,dia tidak akan dapat tahu bilakah waktu yang tepat waktu kematianya sendiri.


marilah kita bermuhasabah.sesungguhnya orang yang bijak adalah orang yang sentiasa mengingati mati.




tatkala nyawa dicabut,gelak tawa akan diganti dengan sedu sedan tangisan dari keluarga

No comments:

Post a Comment