Saturday, January 5, 2013

Demi anak-anak, aku berubah..

Assalamualaikum

Tengah malam begini, mata tak boleh lelap. Mungkin penangan tertidur dan rehat  diwaktu siang terlalu lama agaknya. Buku 'Bercinta sampai ke syurga' karangan Hasrizal Abdul Jamil pun dah habis di baca..Alhamdulillah, banyak ilmu yang saya dapat dari buku ni. Semoga ia membantu pada saya untuk mendidik anak-anak dan membentuk keluarga saya dalam suasana yang harmoni, islamik dan realistik, InsyaAllah. Sebenarnya buku ni dah lama di anak tirikan oleh saya di atas rak-rak buku. Mungkin masa yang kurang dan badann yang keletihan mebuatkan buku ni di anak tirikan. kesian dia..
ini bukunya. (sumber gambar :google)

Hari-hari begini

Umar menagis tak berhenti, si wafiy pulak asyik ke dapur sambil pegang botol susu, menagis dan sebut "ying". Ying maknanya baring..Wafiy suruh saya baring dengan dia, semata-mata suruh teman dia minum susu. Ya Allah, kadang kadang rasa tertekan dengan situasi itu. Saya tengah sibuk masak kat dapur untuk siapkan makan tengah hari dan malam, makanan umar lagi, sambil basuh baju. Umar pulak menagis sebab lapar. Pagi-pagi tadi dah melayan kerenah mereka di atas katil, main-main sampai mereka tertidur. Bila saya nak sambung buat kerja, mereka dah bangun.Terpaksa lah saya buat yang mana perlu dulu. Saya baring dengan Wafiy sambil menyusukan Umar. agak-agak dah diam, saya sambung basuh baju, masak dan suapkan Umar nestum dulu. Tangan memanglah kena super duper cepat untuk lakukan semua tu. masa saya di rumah jadi terlalu cepat berlalu, tiada rehat yang panjang, kadang kala terlupa makan. Tahu-tahu perut berkeroncong bagai nak gila, barulah mulut ni terucap "Ya Allah, aku tak makan lagi rupanya".



Punca kelam kabut 

Bila saya fikir balik, kenapa budak-budak ni menangis, meragam bila saya buat kerja. Sebenarnya tangisan adalah perkara terakhir yang orang dewasa mahu dengar. Sesungguhnya, tangisan dan rengekan anak kecil itu merimaskan dan membuat kita jadi tertekan. Tidak hairanlah mengapa kanak-kanak didera di taska. Keimanan dan kesabaran yang tebal sahaja boleh menjadi benteng diri.

Bila saya sakit, saya akan kurang buat kerja rumah, saya akan baring di ruang tamu. Anak-anak tak menangis, malah dengan gembiranya mereka baring dengan saya. Cuma sesekali dengar mereka merengek minta susu, minta makan atau tak selesa sebab tak mandi lagi. Oh, baru saya dapat jawapannya. anak-anak tak suka saya sibuk, dan buat kerja rumah. tapi macam mana saya nak buat kerja rumah, kalau saya asyik nak melayan mereka. Puas saya berfikir. Akhirnya saya jumpa 1 jalan. Saya kena ubah rutin harian saya!!

Rutin harian berubah

Keesokan harinya, saya cuba mengubah hampir semua rutin harian saya. Saya tidak membasuh baju di pagi hari, saya basuh dan menyidai baju di malam hari. Jadi, masa saya di dapur hanya ntuk memasak sahaja. Bagi menghilangkan kebosanan, saya membersihkan laman ditemani Umar (Wafiy biasanya bangun lambat). Saya akan merumput sehingga Umar dah tak selesa dan penat. Jadi, Saya masuk mandikan Umar, Wafiy dan berehat seketika sambil menyusukan Umar dan Wafiy. Bila mereka dah ok, saya teruskan kerja dengan memasak.Wafiy dan Umar, akan saya leka kan dengan tv (saya bukak baby tv je. Selamat dan mereka pun suka). Bila siap memasak, saya terus suap mereka makan. semua kerja-kerja mengemas saya akan buat setelah mereka tidur atau mereka leka bermain. Jadi, waktu selebihnya saya baring dan bermain-main dengan mereka. Kadang-kadang, sampai saya pun terlelap sama dengan anak-anak.Saya akan abaikan rumah yang bersepah. Kalau bersepah tahap kritikal, saya akan kemas secepat mungkin. Setakat mainan yang bersepah, saya buat tak nampak . Yang penting Wafiy dan Umar tak meragam. Bila malam pula, suami dah balik kerja, saya akan basuh baju. Jadi, Umar dan wafiy akan bermain sendiri atau bermain dengan abi mereka. Lagi pun, basuh baju tak sama dengan masak, Kena duduk dapur sampai siap. Kalau tak, hangitlah lauk. Saya ulangi rutin harian saya keesokan harinya, Wafiy dan Umar, tak lagi meragam, menagis. Cuma kadang-kadang, bila kehendak mereka tak saya penuhi dengan cepat. Alhamdulillah..Berhasil!!

Perlukan perhatian 

Barulah saya tahu, anak-anak saya kurang perhatian walaupun saya 24 jam bersama mereka. Jadi untuk mendapatka perhatian, mereka merengek, buat apa yang saya larang, dan kadang-kadang wafiy datang di dapur berulang kali tunjuk tangan, kaki sambil cakap "atit"(sakit), minta saya tiupkan. Kasihan anak-anak ummi. Bila saya baca balik buku BERCINTA HINGGA KE SYURGA, baru saya tahu, sebenarnya anak-anak tak suka ibu bapanya sibuk. Kita akan beri perhatian pada anak-anak bila mereka buat salah. Jadi, untuk dapatkan perhatian kita, mereka sanggup mengobankan diri mereka dimarah dan dipukul untuk dapatkan perhatian dari ibu bapanya.

Korbankan segalanya

Jadi, untuk mengatasi anak yang meragam, saya perlu berkorban sedikit rehat pada waktu malam saya dengan menyiapkan kerja-kerja rumah yang terbengkalai, kurangkan melayari internet. Saya banyak kan aktiviti bersama anak-anak. Tak susah sebenarnya melayan anak-anak. Tapi bila mereka menangis, merengek, kerja pula banyak, kita akan jadi stress. Jadi, sabar, dan menghadapi semuanya dengan tenang. Dan akhir sekali, masa itu amat berharga. Jadi, perlu manfaatkan ia dengan baik..Bila anak-anak happy, ummi dan abi pun gembira. tak kisah lah mainan bersepah, malam karang ummi kemas semula..

Ummi sayang anak-anak ummi..Moga jadi anak-anak yang soleh dan bertakwa kepada Allah.. Amiiin..






2 comments:

  1. "Kadang-kadang wafiy datang di dapur berulang kali tunjuk tangan, kaki sambil cakap "atit"(sakit), minta saya tiupkan".
    Masya Allah terima kasih atas perkongsian yg sangat bermanfaat nih lis.....walaupun k.nik bekerja dan bukan suri rumah seperti elis tapi setiap kali hari minggu, cerita elis sama je ngn kisah hidup k.nik....najmie meragam2, datang ke dapur cm wafiy menyatakan sini sakit, sini gatal minta ditiup, minta digaru....
    Semoga diri ini dapat berubah juga jadi mama yang baik :(

    ReplyDelete
  2. biasa la kak nik..kadang2 kite xfaham kehendak ank2..so, dia akan tunjukkan ekspressi macam tu..mcm kak nik, akk keje, akk xboleh bagitahu akk kerja untuk cari duit, sebab, takut2 dia bagi duit utk bayar akk main dgn dia..us.hasrizal bagutahu dalam buku dia..

    ReplyDelete