Tuesday, May 27, 2014

Europe Trip: Day 3 - Helsinki, Finland

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
Hari ke-3 kami di sini. Selesai sahaja urusan kerja, kami bergegas menuju ke Port of Helsinki untuk pergi ke Suomenlinna, last fortress of Finland (click sini). Terdapat beberapa perkhidmatan feri yang disediakan untuk ke sini. Bagi pemegang Helsinki card, boleh menggunakan feri awam yang disediakan di pelabuhan. Kalau banyak duit, boleh naik bot laju dan turun dekat tengah pulau. Kalau naik feri awam ni turun dekat hujung pulau. Jauhla nak menapak untuk pergi ke main attraction sebab main attractionnya dekat hujung satu lagi.
Suomenlinna Sea Fortress. Ni naik bot laju.
Kekerapan feri agak tinggi. Selang 20 minit.
Feri yang kami naiki
Feri orang kaya..ada package 3H2M dari Helsinki ke St. Petersburg return.
Pulau persendirian agaknye. Ada rumah, jeti..
Yeay..dah sampai...
Sampai-sampai aje kat jeti kami blur sikit. Tak tau nak ke mana. Kami follow aje signboard menuju ke Suomenlinna information center yag terletak ditengah-tengah pulau. Lepas collect information kat sini, kami berjalan menuju ke Suomenlinna Fortress.
Peta Pulau Suomenlinna
Nak pergi mana..pilih-pilih. Semua jarak jauh-jauh..
Ni jeti untuk bot laju. Betul-betul sebelah information center. Yang kat hujung tu kubu yang kami nak pegi...
Cantik
Tinggalan meriam
Mirror Lake
Hanya pantai ini sahaja yang ada pasir..yang lain semua berbatu
Meriam tembak kapal agaknya
Pulau ni agak besar. Kalau nak pusing satu pulau maybe ambil masa sehari. Banyak tempat kami skip sebab jauh. Kami pulang semula ke Helsinki selepas mengambil gambar di sini. Sampai-sampai kat jeti, kami disambut dengan pasar pula. Menurut kata penduduk kat sini, pasar ini di buka setiap hari dari jam 10-5 petang (ingat-ingat lupa). Kat sini banyak jual barangan cenderahati dari key chain, fridge magnet, baju dan lain-lain. Harga lagi  murah compared beli kat kedai-kedai biasa. Kami beli banyak cenderahati dan baju kat sini.
Macam pasar malam kat Malaysia
Kedai-kedai
Local people
Kedai makan..kami makan seafood kat sini..
Makanan yang kami makan.. Ingatkan nasi tapi bukan. Salmon aje yang sedap
Perut dah kenyang, kami berjalan lagi pusing-pusing dekat harbour. Lepas tu kami naik tram menuju ke Arabiankatu. Ingatkan kawasan orang Arab (ramai muslim) tapi sebenarnya tak. Macam kawasan perumahan sahaja. Orangpun tak ramai dan tak nampak yang muslim. Maybe kami tak jumpa. Balik semula ke central station menaiki train. Tamat hari ketiga
Underground train station
Tinggi dan curam betul escalator ni. Gayat...

Till then...

Bersambung di  Europe Trip: Day 4 - Helsinki, Finland

1. Rindunya finland..wish to go there again

1. Finland area mana pegi? maybe boleh share sikit...